Ocena usaglašenosti i audit
Postoji više vrsta provera i svaka predstavlja ocenu usaglašenosti ili audit. Interni način provere je provera prve strane koju može da sprovodi osoba zaposlena u datoj organizaciji/sistemu ili osoba izvan kompanije poznatija kao interni proverivač. Pod internom proverom se podrazumeva provera implementiranog menadžment sistema i njegova usklađenost sa postavljenim procedurama, zahtevima i samim standardom. Cilj interne provere je da se obezbede objektivne informacije u vezi sa poslovanjem same organizacije, rizicima, okruženjem, kao i to da li je sistem efektivno postavljen.
Provera druge strane predstavlja proveru kompanije od strane kupaca i korisnika koja se najčešće sprovodi radi ocene usaglašenosti i audita sistema proizvodnje, pružanja usluga i pomoćnih procesa. Ovakav vid provere najčešće sprovode trgovački lanci poput LIDL, DELHAIZE, METRO koji zahtevaju od svojih kupaca posedovanje IFS, Global GAP, HACCP, Global GAP COC, BRC, FSSC 22000 ili drugih standarda koji dokazuju da komanija ispunjava kriterijum za registraciju u bazu njihovih dobavljača.
Provera treće strane ili eksterni audit je sertifikaciona provera koje obavljaju akreditovana sertifikaciona tela (videti više na https://iaf.nu/en/recognised-abs/ i https://european-accreditation.org/ea-members/directory-of-ea-members-and-mla-signatories/ ). Ovakvu proveru i ocenu usaglašenosti obavljaju auditori koji su osposobljeni i koji imaju adekvatnu obuku vodećeg proverivača za relevantni standard. Rezultat ovakve provere je izdavanje ISO sertifikata ili IFS, Global GAP, BRC, FSSC 22000 u zavisnosti od predmeta provere.
Kroz analizu, procenu rizika i kontrole, ocenu usaglašenosti organizacije sa zakonskim i međunarodnim politikama i zakonima, dolazi se do informacija kako određeni sistem funkcioniše i kako organizacija posluje i samim tim kompanija je u mogućnosti da odabere na koji način i u kom smeru će razvijati svoje poslovanje.